donderdag 14 februari 2008

Berg aan de overkant

Hoe zeer Andelse mensen de overkant waarderen las ik in het stukje van de dorpsbewoners op dit blog. Ook ik vind de overkant prachtig als ik over de dijk wandel en zie dat de rivier twee dorpen bindt, maar ook scheidt. Het uitzicht zal zo’n 700 jaar geleden helemaal spectaculair zijn geweest toen er nog een kasteel stond.
Toch ook nu is er nog veel moois te zien, zoals die ene berg ten westen van Poederooijen. Deze week berichtte het Brabants Dagblad dat er voor het opknappen van de berg en omgeving miljoenen vrij zijn gemaakt. De berg is onderdeel van de Hollandse Waterlinie en werd gebruikt als opslagdepot (batterij) met de naam Batterij onder Poederoijen. De subsidie blijkt nodig omdat het 19e eeuwse bouwwerk sterk is verwaarloosd, de wallen zijn geëgaliseerd en de keelgracht is vrijwel dichtgegroeid.
Uit nieuwsgierigheid heb ik vorig jaar met moeite de berg bedwongen; ploeterend door de bagger en me rot geschrokken van een aanstormend paard (bij mij deed het uiteindelijk niets). Om u dat te besparen kunt u voor foto’s en uitleg hier klikken op het weblog van de Wilhelminasluis.

Geen opmerkingen: