vrijdag 11 januari 2008

Sparta’30 blikt terug en kijkt vooruit

Gisterenavond tijdens de nieuwjaarsreceptie van de voetbalclub blikten de leden terug op een turbulent jaar, maar ook werd er geproost op een beter 2008.
Omdat ik het nogal zinloos vind om achter een bal aan te rennen ben ik geen lid en was ik er dan ook niet, maar een aanwezige informeerde me gisterenavond tijdens een nogal overenthousiast bezoek.
De receptie was in het gerenoveerde clubhuis; “De kantine is weer als nieuw!”, vertelde hij me. En daarmee toont de bevlogenheid van de vrijwilligers hun strijdvaardigheid en dat is nodig want na het feestje bij het verwelkomen van het 400ste lid, las ik de rest van het jaar veel kommer en kwel door de bestuursperikelen over het wel of niet vertrekken naar een sportpark in Giessen.
Als niet-voetballiefhebber bewonder ik het doorzettingsvermogen en plezier bij Sparta ’30. Gisteren werd Erik Westerlaken uitgeroepen tot vrijwilliger van het jaar en natuurlijk ging het ook over de sport (ambities en nieuwe trainer etc.).
Belangrijker vind ik dat deze vereniging midden in de samenleving staat, net als de Rabobank waar ze afgelopen herfst samen een evenement voor alle inwoners mee organiseerden. Maar ook zoals de Oranjevereniging die op Koninginnedag op het Sparta-terrein de buurten activeerde.
Evenals de Rabobank onmisbaar is voor ons dorp, mag de voetbalclub ook niet uit Andel verdwijnen. Want als dat zou gebeuren is het natuurlijk maar de vraag of de binding met Ael en de gemeente nog zo dik is. We moeten de mensen achter het milieuparkje, de wandelvierdaagse en het stratenvoetbal koesteren. En vooral met nieuwjaar houdt de club jongeren van de straat en zorgt voor vertier voor iedereen in Andel.
En; voetbal in Andel is allang geen sport meer voor een beperkte groep: het is totaal met teams voor gehandicapten, dames, meisjes en sinds een jaar ook voor dertigplussers.
Proost! Op veel ambitie om het middelpunt van het dorp te blijven!

Geen opmerkingen: