dinsdag 6 november 2007

Teloorgang Hof


Al eerder spraken we over het in 1937 gesloopte Hof. En foto’s van voor en na de eerste wereldoorlog kon u al zien op de site van Jos de Kloe. Het weblog van de sluis (zie bericht 3 november) publiceerde een nieuwe foto die iets onthult wat er tijdens die mobilisatie gebeurde. Ook is er op dit weblog een foto van het gedicht van Henk van Noorloos die de Palen van de toegangspoort tot het ‘kasteeltje’ moeten opvrolijken.
Het hierboven gepubliceerde beeldverhaal maakt me mistroostig. U ziet de trotse familie van Andel, vervolgens de onverschillige soldaten en daarna het trieste eindresultaat.
Het maakt me boos als ik denk hoe respectloos de soldaten met het pand zullen zijn omgesprongen. Als ik ze zo zie dan hebben ze net uit verveling aan de kandelaren in de opkamer geslingerd. De liggende besnorde soldaat rechtsvoor bleek te zwaar, hij trok de hele lamp en een deel van het prachtig gipsen plafoneersel naar beneden, tot grote hilariteit van de rest.
Na de oorlog was het historische gebouw letterlijk uitgewoond en was de sloophamer het enige alternatief.

5 opmerkingen:

Jos de Kloe zei

Beste Barend,

bedankt voor het leuke stukje over het Hof in Andel (en de keurige bronvermeldingen). Zoals je wellicht weet ben ik op zoek naar informatie over dit gebouw. Je schrijft dat het in 1937 werd gesloopt. Ik had ook al dat vermoeden, maar heb het nooit ergens zwart op wit zien staan. Kun je me vertellen waar je dit gegeven vandaan hebt?

Of de soldaten echt de oorzaak van de teloorgang van het Hof waren weet ik niet zeker, maar het gebouw zal door de mobilisatie er zeker niet mooier op zijn geworden.

groeten,

Jos de Kloe

Barend van den Blauwekerk zei

Beste Jos,
Dank je voor je complimenten; ik ben uitgegaan van jouw autoriteit op dit gebied: 'Het laatste huis(...)dat op deze plaats stond is rond 1937 afgebroken (dus niet in 1918 zoals in de oude ansichten boekjes vermeld)'.
Dus helaas heb ik je niet verder geholpen en kan dit nu ook niet doen, sorry!
Dat het na 1918 een bouwval werd; heb ik uit het ansichtenboekje waar je aan refereert (volgens mij met medewerking van T. van Tilborg). De foto van de soldaten geeft me enigszins een bevestiging.
Groet,
Barend
Groet,
Barend

Jos de Kloe zei

Beste Barend,

dank je wel voor je antwoord.
Ik hoop in de loop van dit jaar een artikeltje te publiceren over het Hof, en haar bewoners, waarschijnlijk in het genealogische tijdschrift GTMWB. Daarna zal ik het ook op mijn website zetten voor diegenen die dit tijdschrift niet bij de hand hebben.

groeten,

Jos de Kloe

Anoniem zei

Beste Barend,

alles wat ik had verzameld over Het Hof van Andel is nu gepubliceerd in het tijdschrift GTMWB. Voor diegenen die dat niet bij de hand hebben staat er ook een copie op mijn website:
http://home.planet.nl/~kloe0040/andel/Het_Hof_Reactie_gecorrigeerd_met_fotos.pdf

groeten,

Jos de Kloe

Anoniem zei

Bedankt voor de interessante informatie